Nowela ustawy o biopaliwach wprowadzająca nową daninę, tj, opłatę emisyjną opublikowana w Dzienniku Ustaw

dodano: 2018-07-14
W Dzienniku Ustaw pod pozycją 1356 opublikowano ustawę z dnia 6 czerwca o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.

Najważniejsze zmiany widziane okiem podatnika to:
1) wprowadzenie nowej daniny publicznoprawnej o miłej dla ucha środowiskowej nazwie "opłata emisyjna", która będzie się kształtować na poziomie 80 zł za każde 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego wprowadzonego na krajowy rynek, oczywiście opłata ta podwyższać będzie podstawę opodatkowania podatkiem VAT;
2) choć jeszcze w ogóle nie zdążyli się nacieszyć miłośnicy aut hybrydowym ich zakupem bez podatku akcyzowego, komentowaną nowelą ukrócono zakres zwolnienia do aut hybrydowych o silnikach do 2.000 cm3 pojemności silnika.

Oczywiście zmian w ustawie jest więcej, choćby w tytułowej ustawie o biokomponentach lub biopaliwach ciekłych, w której na ocenę wielu transakcji w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych do potrzeb ustalenia Narodowego Celu Wskaźnikowego będzie się teraz patrzeć przez faktor "trwałego wyzbycia się" nad tymi towarami, skupię się na opłacie emisyjnej.

O czym już wcześniej wielokrotnie pisałem, w zakresie opłaty emisyjnej właściwymi organami będą naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celno - skarbowego. Ten drugi w przypadku importu. W sumie nic nowego, taka konstrukcja jest przyjęta zarówno w ustawie o podatku akcyzowym, jak również w przepisach normujących opłatę paliwową. Novum w komentowanych przepisach stanowi jednak rozwiązanie przyjęte przy deklarowaniu opłaty emisyjnej. Mianowicie, w każdym przypadku, a zatem również przy imporcie ww. paliw, informację o opłacie emisyjnej będzie trzeba złożyć tylko do naczelnika urzędu skarbowego. Takie rozwiązanie jest dobre dla przedsiębiorcy, choć różne terminy przewidziane do składania informacji (odmienność przy imporcie) burzą trochę korzyść z przyjętego modelu. Gorsze jest to, że nowe zasady deklarowania opłaty emisyjnej są odmienne od tych dla np. opłaty paliwowej, za których składanie odpowiadają te same podmioty gospodarcze (tam w przypadku importu deklarację składa się do naczelnika urzędu celno - skarbowego). Pytanie, zatem, czy w świecie przepisów prawa potrzebujemy aż tak dużej różnorodności w kształtowaniu de facto tych samych obowiązków, ale to tak tylko retorycznie, dla podkreślenia tego nowatorskiego rozwiązania.

Ustawa co do zasady wchodzi w życie dnia 1 października 2018 r., zaś przepisy odnoszące się do nowej ekologicznej daniny dnia 1 stycznia 2019 r. 

Link do opublikowanej ustawy znajdą Państwo tutaj: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1356 .  



Projekt i wykonanie BerMar multimedia