Kody CN zastąpią w ustawie VAT-owskiej klasyfikację PKWiU

dodano: 2018-11-12
Do konsultacji społecznych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Leitmotivem noweli VAT-owskiej jest zastąpienie klasyfikacji PKWiU Nomenklaturą Scaloną. Przy czym dodajmy, zmiana ta oczywiście dotyczy jedynie towarów (usługi nie są objęte Nomenklaturą Scaloną). 

Klasyfikacja PKWiU będzie mieć dalej zastosowanie do usług, z tą tylko różnicą, że komentowana nowela uwzględnia fakt zmiany PKWiU w 2015 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU)). Zatem dla usług opodatkowanych podatkiem VAT referencyjna będzie teraz już klasyfikacja PKWiU 2015 zamiast dotychczas stosowanej PKWiU 2008, która wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Projekt ustawy tego nie określa wprost, ale biorąc pod uwagę, że Taryfa Celna zmienia się co roku, do klasyfikacji towarów bierze się pod uwagę Taryfę Celną obowiązującą w danym roku, czyli po prostu tę aktualną. Konieczność stosowania aktualnej Nomenklatury Scalonej wynika również z konstrukcji wiążącej informacji stawkowej (WIS), o której mowa poniżej. Bowiem nie tylko zmiana Nomenklatury Scalonej, ale choćby zmiana not wyjaśniających, skutkować będzie koniecznością zmiany lub uchylenia takiej wiążącej informacji. 

Istnieje pewne (małe) ryzyko, że ustawa VAT-owska "nie nadąży" za zmienianym co roku unijnym załącznikiem do rozporządzenia w sprawie Taryfy Celnej, ryzyko to jednak, biorąc pod uwagę, że w komentowanej noweli VAT-owskiej rzadko schodzi się na poziom ośmiocyfrowych kodów CN, więcej, w niektórych przypadkach w ogóle odchodzi się od opisywania wyrobów kodami CN, jest niewielkie. Wydaje się jednak, że teoretycznie, gdyby taka sytuacja miała miejsce (rozbieżność pomiędzy ustawą a Taryfą Celną), to pierwszeństwo powinna mieć w takiej sytuacji aktualna Taryfa Celna, bo chyba taki jest zamysł projektodawców. 

Drugą ważną zmianą komentowanej noweli VAT-owskiej jest wprowadzenie instytucji wiążącej informacji stawkowej. Instytucja ta zbudowana w analogiczny sposób jak wiążąca informacja taryfowa (prawo celne) oraz wiążąca informacja akcyzowa (ustawa o podatku akcyzowym) ma zapewnić podatnikom większą pewność, co do prawidłowości stosowanej przez nich stawki podatku od towarów i usług. Warto dodać, że w przypadku określania właściwej stawki podatku VAT można się również posiłkować wiążącą informacją taryfową, czy też wiążącą informacją akcyzową. Innymi słowy, posiadacze wiążących informacji wydanych w oparciu o przepisy prawa celnego, czy też akcyzowego, będą mogli również korzystać z ochrony analogicznej jak ma to miejsce w przypadku WIS.

Za uzasadnieniem do ustawy warto w końcu dodać, że choć WIS, co do zasady, będzie wydawana na potrzeby opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy, importu, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, warto pamiętać, że nowe narzędzie podatnika będzie mogło być również wykorzystane na potrzeby stosowania przepisów w zakresie VAT, które klasyfikację CN lub PKWiU przywołują, np. opodatkowania VAT transakcji na zasadzie odwróconego obciążenia,stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego czy też zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.

Komentowana nowela VAT-owska zawiera jeszcze szereg innych zmian, które mnie jako ojca małego dziecka, oczekującego drugiego, bardzo cieszą (obniżenie stawki na produkty dla niemowląt i dzieci z 8% do 5%), ograniczę się jednak tylko do wymienienia tych najważniejszych:
- wprowadzenie nowej matrycy stawek VAT,
- zmiana w systemie ryczałtowym dla rolników,
- zmiana w systemie odwróconego obciążenia i instytucji solidarnej odpowiedzialności.

Stosownie do obecnego brzmienia projektu ustawy nowela VAT-owska, co do zasady, ma wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2019 r.

Link do projektu ustawy znajdą Państwo tutaj: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12317902/katalog/12547422#12547422 .
  







Projekt i wykonanie BerMar multimedia