Lato 2022 w ujęciu akcyzowym

dodano: 2022-08-26

Akcyza - wydarzenia prawne w lipcu i sierpniu 2022 r.

I. Wstęp.

Widać po wydarzeniach z ostatniego poniedziałku, że kończą się już powoli wakacje również u prawodawcy.

Niestety smutek związany z odlotem bocianów, coraz krótszym dniem, pogłębia fakt, że znowu czekają nas zmiany środowiska akcyzowego.

Zmiany oczywiście nie muszą być złe.

Jednakże zbytnia wylewność organów posiadających inicjatywę ustawodawczą zawsze niepokoi, ponieważ koszt dostosowania do nowych realiów, nawet przyjaznych, to niemała kwota, a teraz, kiedy ciągle wszystko drożeje, jeszcze bardziej odczuwalna.

Tak jak Państwu napisałem zmiany nie muszą być złe, bo przecież mogą nieść za sobą ułatwienia, czy też wydłużenia okresu stosowania preferencji podatkowych.

Taka sytuacja zasadniczo ma teraz miejsce.

Pytanie jednak, czy proponowane ułatwienia w ujęciu optymistycznym pozwolą przedsiębiorcom z Polski realnie konkurować z przedsiębiorcami z innych krajów unijnych? Bo teraz niewątpliwie bariery prawne znacznie działalność przedsiębiorcom utrudniają. Z kolei kary administracyjne lokowane z coraz większym rozmachem w ustawach tylko to uczucie dyskomfortu u krajowych przedsiębiorców potęgują. A przecież istniejące mechanizmy odpowiedzialności karnej, karno - skarbowej powinny być wystarczającymi do rozrachunków z nieuczciwymi.

Czy też, patrząc minimalistycznie, proponowane teraz zmiany przez Ministerstwo umożliwią chociaż opuścić ostatnie miejsce wśród krajów OECD jakie Polska obecnie zajmuje w zakresie złożoności systemu prawnego określającego zasady funkcjonowania podatków konsumpcyjnych?

Pesymistycznie może być nawet tak, że dobre zmiany prawne nic nie zmienią, kiedy zostaną zaoferowane wraz z niedoskonałym oprzyrządowaniem IT do ich "obsługi", czy też w końcu, być może najważniejsze przy zmianach przepisów, osoby odpowiedzialne po stronie Krajowej Administracji Skarbowej za realizację zadań w ramach komentowanych zmian nie zostaną do nich po prostu należycie przygotowane.

Na marginesie, czy tak jak niektórym towarom zamierza mierzyć się ślad węglowy, czy taka sama procedura nie powinna obowiązywać również administracji, bo przecież nie ulega wątpliwości, że wielokrotnie stawiane w ustawach i rozporządzenia podatkowych wymogi przedsiębiorcom to wyzwania, których dopełnienie niewątpliwie pozostawia ślad węglowy w skali nieproporcjonalnej?

I tak jak proponuje nam się w zimę obniżyć temperaturę w domach o dwa, trzy stopnie, czy nie powinniśmy szukać równolegle oszczędności energii również przy dopełnianiu obowiązków względem fiskusa, generalnie organów administracji, bo nie ulega wątpliwości, że te obecne nie tylko wymuszają często nadmiarowe działania po stronie przedsiębiorców, ale również sprawiają, że realizacja tychże obowiązków niepotrzebnie wymusza ponadnormatywne zużycie energii związane m.in. z raportowaniem, składaniem deklaracji, prowadzeniem ewidencji.

Podam jeden wymierny przykład, którym już nie raz się publicznie posługiwałem. Zanim jednak do niego przejdę zauważę, że komentowane przeze mnie zmiany spowodują duże ułatwienia dla podmiotów wytwarzających prąd w małych instalacjach OZE. Jest to niewątpliwie bardzo dobre posunięcie i dla przedsiębiorców, i dla samych pracowników organów KAS. Super również, że Minister Finansów zauważył, że dane w tym zakresie może pozyskiwać z bazy innego organu, mianowicie Urzędu Regulacji Energetyki.

Już nie będę tutaj dotykać tematu, czy ww. baza jest kompletna. Bo bardzo raduje mnie fakt, że organy zauważają kolejny raz, iż niektóre działania w analogicznym do swojego zakresie mają miejsce również w innych instytucjach. Właśnie, takie szersze spojrzenie ze strony organów administracji na porządek prawny to olbrzymia szansa na lepsze prawo dla przedsiębiorców.

Wracając jednak do energochłonnych obowiązków administracyjnych. Zapytam ponownie, dlaczego ciągle jest tak, że gdy podmiot wysyłający i podmiot odbierający to ci sami przedsiębiorcy przewożący wyroby akcyzowe/wrażliwe zwolnione z akcyzy muszą dwukrotnie przesyłać dane o tej samej przesyłce wyrobów, raz zaszyte w elektronicznym dokumencie dostawy, następnie po raz drugi w zgłoszeniu SENT?

Czy nie moglibyśmy z czegoś zrezygnować w ww. sytuacji? Gdyby taka możliwość redukcji obowiązków znalazłaby odzwierciedlenie w przepisach, spowodowalibyśmy, że zużyta energia przy dopełnianiu komentowanego obowiązku byłaby na poziomie znacznie niższym, oczywiście wszystko bez uszczerbku dla bezpieczeństwa Budżetu.

Cieszy również, że w komentowanych zmianach widać sygnalizowane wcześniej Ministerstwu problemy takie jak, m.in. datę wejście w życie przepisów implementujących akcyzową dyrektywę horyzontalną niefortunnie określoną na 13 lutego 2023 r., czy też małe instalacje OZE ?dowartościowane? mnóstwem obowiązków formalnych, niestety o znamionach spamu.

Przechodząc w końcu do treści podatkowych chcę Państwu wskazać na wydarzenia w akcyzie, które miały miejsce w te dwa wakacyjne miesiące. Niektóre z nich dotykają nielicznych, inne jednak adresowane są praktycznie do wszystkich podmiotów zaangażowanych w obrót wyrobami akcyzowymi, czy też samochodami osobowymi.

Proszę mi wybaczyć, ale w podsumowaniu wakacyjnych miesięcy przy opisie będę się posiłkować przede wszystkim uzasadnieniami do projektów ustaw/rozporządzeń, czy też ich Oceną Skutków Regulacji.

Mam jednak nadzieję, że poniższe zestawienie pozwala całościowo spojrzeć na temat akcyzy i tego, co się wydarzyło latem tego roku w tej materii.

Zmiany dają nadzieję na poprawę sytuacji, ale pamiętajmy z jakiego poziomu startujemy.

II. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których stosuje się niższy poziom zabezpieczenia akcyzowego, szczegółowych warunków odnotowywania obciążenia zabezpieczenia generalnego lub zwolnienia go z tego obciążenia przez podmiot obowiązany do jego złożenia, oraz przypadków, w których nie odnotowuje się obciążenia zabezpieczenia generalnego.

Stosownie do Oceny Skutków Regulacji do projektu rozporządzenia zmiana polega na wyłączeniu z § 2 ww. rozporządzenia rozwiązania przyjętego w lit. b, które dotyczy możliwości stosowania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, posiadający zgodę na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego, który przemieszcza z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rurociągiem ropopochodne wyroby akcyzowe, zabezpieczenia ryczałtowego w wysokości 15% zabezpieczenia generalnego.

Podmioty takie objęte zostały obligatoryjnym i bezwarunkowym zwolnieniem, o którym mowa w nowelizowanym art. 64 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym (nowela akcyzowa wejdzie w życie z dniem 13 lutego 2023 r.).

Komentowana zmiana wejdzie w życie 13 lutego 2023 r.

Link do projektu rozporządzenia Ministra Finansów znajdą Państwo tutaj: https://legislacja.gov.pl/projekt/12361551 .

III. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zabezpieczeń akcyzowych.

Projekt potrzebny, bo po uchwaleniu noweli akcyzowej implementującej nową dyrektywę horyzontalną trzeba niektóre rzecz uporządkować niżej, na poziomie aktu wykonawczego.

Projekt rozporządzenia, zresztą za ww. nowelą akcyzową, reguluje, m.in., że w przypadku podmiotu posiadającego kilka statusów akcyzowych, który zamierza przy wykorzystaniu Systemu objąć jednym zabezpieczeniem akcyzowym swoje obecne lub przyszłe zobowiązania podatkowe albo obecne lub przyszłe zobowiązania podatkowe oraz opłatę paliwową, metodologia wyliczania takiego zabezpieczenia oparta będzie o dotychczasowe regulacje, o których mowa w § 3 pkt 1-5 lub § 4 pkt 1-5 i 9 rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych,

Rozporządzenie ma wejść już w styczniu 2023 r., co niewątpliwie jest bardzo dobrym posunięciem, bo pozwoli się przedsiębiorcom przygotować do zmian, które czekają je na rynku unijnym od połowy lutego 2023 r.

Link do projektu rozporządzenia Ministra Finansów znajdą Państwo tutaj: https://legislacja.gov.pl/projekt/12361859  .

IV. Platforma PUESC od dnia 7 lipca 2022 r. oficjalnym kanałem komunikacji z Krajową Administracją Skarbową - ustawa z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz.U. poz. 1301) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 lipca 2022 r. w sprawie uwierzytelniania użytkowników na PUESC (Dz.U. poz. 1434).

Trzeba powyższy fakt odnotować, pamiętajmy jednak, że Platforma PUESC nieoficjalnie tę rolę wcześniej już pełniła. W pełnym wymiarze. Lubię takie zmiany, ponieważ są one co do zasady neutralne dla przedsiębiorców.

Należy sobie życzyć na pewno coraz bardziej intuicyjnej Platformy.

V.  Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. Najważniejsze zmiany ujęte w projekcie to:

1) Zmiana definicji płynów do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich nazwana w uzasadnieniu do projektu ustawy "doprecyzowaniem" dotychczasowych pojęć ustawowych.

2) Wydłużenie do dnia 31 grudnia 2029 r. obowiązującego zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych stanowiących pojazdy hybrydowe zasilane energią pochodzącą z zewnątrz o pojemności silnika spalinowego nieprzekraczającej 2000 cm? (tzw. pojazdy "z wtyczką").
3) Wprowadzenie uproszczeń dla podmiotów produkujących energię elektryczną:
- z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i ją zużywających, w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji, - z odnawialnych źródeł energii z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i ją zużywających, w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowej.
4) Wprowadzenie uproszczeń dla jednostek samorządu terytorialnego, które produkują energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w różnych ich jednostkach organizacyjnych, w zakresie obowiązku rejestracji, składania deklaracji podatkowej i prowadzenia ewidencji.
5) Zniesienie obowiązku wydawania certyfikatów małego producenta napojów alkoholowych dla podmiotów korzystających z obniżonej stawki akcyzy w przypadku produkcji krajowej napojów alkoholowych. Jedynie w przypadku planowanej dostawy do innych państw członkowskich UE, aby móc skorzystać na terenie tych państw z obniżonej stawki, konieczne będzie wystąpienie z wnioskiem o taki certyfikat.

6) Doprecyzowanie regulacji dotyczącej właściwości miejscowej organu podatkowego w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz monitorowania sprzedaży wyrobów węglowych, z użyciem Systemu EMCS.

7) Uzupełnienie regulacji dotyczących zakresu dokumentów składanych wraz z wnioskiem o zwrot akcyzy przez uprawnionego wysyłającego po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu EMCS.
8) Poszerzenie definicji zbiornika standardowego dla potrzeb zwolnienia od akcyzy gazu importowanego w zbiornikach pojazdów silnikowych.

9) Wprowadzenie obowiązku deklarowania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego w deklaracji podatkowej zamiast w deklaracji uproszczonej oraz jednoznacznego wskazania, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego składana jest deklaracja podatkowa.
10) Wprowadzenie obowiązku deklarowania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych stawką zerową w deklaracji kwartalnej dotyczącej szerszego zakresu czynności opodatkowanych odnośnie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego zamiast na odrębnej deklaracji kwartalnej.
11) Utrzymanie braku obowiązku składania deklaracji w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego, po wdrożeniu przepisów dyrektywy horyzontalnej, tj. po dniu 13 lutego 2023 r.

12) Rezygnacja z obligatoryjnego potwierdzania zgodności ze stanem faktycznym przez naczelnika urzędu celno-skarbowego spisu wyrobów akcyzowych oznaczonych nieprawidłowo, nieważnymi znakami akcyzy lub uszkodzonymi znakami akcyzy, przeznaczonych do dalszej sprzedaży.

13) Uchylenie regulacji zobowiązującej podmiot do sporządzenia spisu wyrobów podlegających oznaczaniu legalizacyjnymi znakami w terminie trzech dni od dnia stwierdzenia wystąpienia zdarzeń lub od dnia ich wystąpienia, na rzecz obowiązku sporządzania takiego spisu w terminie trzech dni od dnia przeznaczenia wyrobów do sprzedaży,

14) Wyłączenie cygar i cygaretek z rocznej ważności znaków akcyzy dla wyrobów tytoniowych, i jednocześnie objęcie znaków akcyzy na te wyroby ważnością tak jak dla wyrobów spirytusowych i winiarskich.

15) Objęcie zbiorczym e-DD przypadków, w których podmiot odbierający, do/od którego przemieszczane są wyroby akcyzowe posiada kilka miejsc odbioru.

16) Rozszerzenie przypadków, w których nie ma konieczności spełnienia dodatkowych warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego typu magazynowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe.

17) Doprecyzowanie upoważnień ustawowych w art. 20, 46w i 122 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zmiany wprowadzone w ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw dotyczą:

18) Przedłużenia możliwości prowadzenia ewidencji i innej dokumentacji w postaci papierowej do dnia 31 grudnia 2023 r.

Zmiany wprowadzone w ustawie z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw dotyczą:

19) Umożliwienia utrzymania właściwości organu podatkowego dla uprawnionego wysyłającego, gdy podmiot ten z uwagi na posiadany status akcyzowy ma już ustalony właściwy miejscowo organ podatkowy ds. akcyzy.

20) Uchylenia zmiany w ustawie o podatku akcyzowym dotyczącej zwolnienia drobnych producentów z obowiązku produkcji w składzie podatkowym win oraz napojów fermentowanych, w związku z wejściem w życie z dniem 7 marca 2022 r. przepisów ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich, która wprowadziła identyczne zmiany w ustawie o podatku akcyzowym do tych wprowadzanych przez resort finansów.

21) Doprecyzowania regulacji w zakresie obowiązków związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej.

22) Ograniczenia obowiązków podróżnych dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, na cele handlowe.

23) Określenia zasad nabywania wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych przez osoby fizyczne nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

24) Umożliwienia podmiotom składania wniosków o nadanie numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy oraz numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego oraz nadawania im tych numerów akcyzowych przed dniem wejścia w życie przepisów przewidujących obowiązek posiadania tych numerów.

25) Wyłączenia uprawnionego wysyłającego z katalogu podmiotów, które w sytuacji niedostępności Systemu EMCS składają oświadczenie o wyrażeniu zgody na objęcie ich zabezpieczeniem akcyzowym zobowiązania podatkowego uprawnionego odbiorcy.

26) Przesunięcia terminu wejścia w życie zmian związanych z wdrożeniem nowego Systemu AIS/IMPORT.

Link do projektu ustawy znajdą Państwo tutaj:  https://legislacja.gov.pl/projekt/12363263/katalog/12905311#12905311 .

VI. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy opublikowane w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1764.

Redukcja obowiązku tylko do wyrobów z zał. nr 1 do ustawy akcyzowej. Zobaczymy jak duży to będzie katalog wyrobów w kontekście tendencji harmonizujących unijną akcyzę, zapewne będzie się kurczyć. Pytanie tylko, kiedy.

Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem 13 lutego 2023 r.

Link do rozporządzenia Ministra Finansów znajdą Państwo tutaj:   https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2022/1764.

VII. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie środków skażających alkohol etylowy.

Kosmetyka podyktowana koniecznością dostosowania regulacji rozporządzenia do zmian jakie nastąpiły w prawie krajowym w związku z wejściem w życie:

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz. Urz. UE L 117 z 05.05.2017, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej ?rozporządzeniem 2017/745?, oraz

- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE (Dz. Urz. L 117 z 05.05 2017 r., str. 176, z późn. zm.), zwanego dalej ?rozporządzeniem 2017/746?.

Link do projektu rozporządzenia Ministra Finansów znajdą Państwo tutaj:   https://legislacja.gov.pl/projekt/12363402 .

 




Napisz do nas

Projekt i wykonanie BerMar multimedia