Rola warunków formalnych przy stosowaniu preferencji akyzowych

dodano: 2019-09-06
Przepisy wprowadzające zmiany w dokumentowaniu obrotu olejami opałowymi już obowiązują, choć z uwagi na okres przejściowy z pewnością nowe regulacje nie budzą jeszcze takich emocji.

W temacie pozostając, warto zapoznać się interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr IPPP3/443-329/10/19-13/S/RMA z dnia 29 lipca 2019 r. 

I choć czekaliśmy na nią ponad 9 lat, wiele tez organu interpretacyjnego rekompensuje ten czas oczekiwania: "zatem w sytuacji, gdy zostanie stwierdzone, że nabywany i sprzedawany przez Spółkę olej opałowy rzeczywiście został przeznaczony do celów opałowych, sam fakt naruszenia obowiązków dokumentacyjnych (np. nieuzyskanie przez Spółkę od nabywcy oleju opałowego oświadczenia, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym czy niesporządzenie i nieprzekazanie do właściwego naczelnika urzędu celnego miesięcznego zestawienia oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 14 i 15 ustawy o podatku akcyzowym) nie będzie skutkowało obowiązkiem zapłaty przez Spółkę podatku akcyzowego ponad kwotę, którą Spółka zapłaciła w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.".

Czymże zatem są warunki formalne stosowania poszczególnych preferencji podatkowych? Z pewnością mechanizmem pozwalającym na kontrolę nad obrotem wyrobami wrażliwymi. Na pewno jednak już stosowanie automatyzmu i pozbawianie preferencji tylko z powodu złamania warunków formalnych, to działanie przedwczesne. W szczególności, gdy wiemy, do jakiego celu wyrób akcyzowy został przeznaczony.

Reasumując, kluczowe dla zastosowania preferencji podatkowych jest faktyczne przeznaczenie wyrobu akcyzowego.

Link do interpretacji znajdą Państwo tutaj: https://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=559141&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc .



Napisz do nas

Projekt i wykonanie BerMar multimedia